Dátum vyslovenia
13.04.2016
zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR na obdobie 2016-2020
Aktívny
Predsedovia koaličných strán


Stal sa medzičasom sľub splnený? Oznámte nám to

Vláda SR 2016-2020

Sociálne zľavy a zvýhodnené cestovné

"Vláda sa zaväzuje naďalej poskytovať sociálne zľavy pre zraniteľné skupiny obyvateľstva, zjednodušiť vydávanie cestovných lístkov a odstrániť formality, ktoré sú so zvýhodneným cestovaním spojené."

ŽSSK uplatnila administratívnu zmenu, ktorá sa týkala cestovania vlakom pre žiakov a študentov. Tí od 1. júla 2016 viac nemôžu  "využívať bezplatné mesačníky v diaľkových vlakoch vyšších kategórií". Inak ministerstvo dopravy v novembri 2016 informovalo, že "nateraz nepripravuje žiadne zmeny v súvislosti s bezplatnou dopravou na železniciach".

Bezplatná preprava vlakmi ZSSK platí od 17. novembra 2014</a>, kedy ho zaviedla jednofarebná vláda Smeru ako jedno z opatrení v rámci svojich tzv. sociálnych balíčkov. Cestovanie vlakmi Železničnej spoločnosti Slovensko môžu využiť vybrané skupiny, a to deti do 15 rokov, žiaci a študenti denného štúdia do 26 rokov a napokon dôchodcovia a seniori. S výnimkou detí do 6 rokov si každý cestujúci musí uplatniť možnosť bezplatnej prepravy cez bezplatnú registráciu. Tú je možné vykonať osobne v pokladniciach ZSSK, alebo na internete. Zákazník získa preukaz, ktorý môže využiť ako potvrdenie o nároku na bezplatnú prepravu pri kúpe bezplatného lístku. Podmienkou je zaobstaranie si lístku s nulovou hodnotou ešte pred samotnou jazdou. V prípade uplatnenia zľavy priamo vo vlaku musí cestujúci uhradiť poplatok tri eurá.

Bezplatná preprava neplatí vo vlakoch vyššej kategórie (vlaky EuroCity, InterCity, SuperCity). Deti, študenti, ako aj poberatelia akéhokoľvek dôchodku, majú však možnosť v tomto type vlakov využiť zľavy. Do systému bezplatnej dopravy sa doteraz zaregistrovalo približne milión pasažierov – k 30. aprílu 2016 evidovala ZSSK presne 922 077 platných registrácií.

Zavedenie bezplatnej dopravy sa však stretlo aj s kritikou. Spomínalo sa najmä preplnenie vlakov, a tým zníženie komfortu pre platiacich cestujúcich. Viacerí odborníci poukazovali aj na finančnú náročnosť bezplatnej prepravy. Ministerstvo dopravy rátalo s nákladmi 13 miliónov eur za rok. Odborníci upozorňujú, že "uvedená suma znamená len výpadok tržieb dopravcov, najmä štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) z bezplatnej dopravy ľudí. K tomu treba započítať ďalšie náklady, napríklad na zvýšenie výkonov či prenájom vozňov." Bývalý minister dopravy Roman Brecely v júli 2016 predstavil odhady okolo 14 miliónov eur.