Dátum vyslovenia
13.04.2016
zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR na obdobie 2016-2020
Aktívny
Predsedovia koaličných strán


Stal sa medzičasom sľub splnený? Oznámte nám to

Vláda SR 2016-2020

Sieť klientskych pracovísk

"Vláda sa zameria na dobudovanie kompletnej siete Klientskych pracovísk v okresných mestách a mestách, ktoré sú vzdialené od okresných miest viac ako 50 km, respektíve viac ako 1hod cestovania verejnou dopravou."

Klientské centrá poskytujú integrované služby rôznych subjektov verejnej správy. Ich otváranie je druhou etapou reformy miestnej štátnej správy spustenej v 2013, ktorá sa mala diať v rokoch 2014/2015. V súčasnosti je plánovaných 90 klientskych centier, existuje ich zatiaľ (podľa Ministerstva vnútra SR) len 55 a za prvý rok novej vlády bolo otvorené len jedno, v Hlohovci, 6 dní po nástupe novej vlády.

Klientske centrá sú kontaktné a administratívne miesta, kde prebieha prvý kontakt fyzických a právnických osôb so štátnou správou. Ich budovanie je súčasťou reformy miestnej štátnej správy pod názvom ESO (Efektívna, Spoľahlivá a Otvorená verejná správa) schválenej zákonom č. 180/2013 Z. z.19. júna 2013. Jednotlivé opatrenia reformy majú byť postupne implementované až do roku 2020.

Ide o krok reformy, ktorý mal byť, podľa pôvodných plánov Ministerstva vnútra, splnený už v rokoch 2014/2015. Prvé klientske centrum bolo otvorené 6. novembra 2013 v Nitre. Minister Kaliňák označil začiatkom roku 2015 budovanie klientskych centier za prioritu. Do 1. januára 2015 bolo otvorených dvadsať klientskych centier. V priebehu nasledujúcich pätnástich mesiacov bolo otvorených ďalších 24 centier z plánovaných 79, neskôr sa plánovaný počet centier zvýšil na 90. Koncom roku 2016 minister oznámil, že pokračovanie budovania klientskych centier sa bude realizovať v štvor- až šesťročnom pláne.

Cieľom reformy ESO a teda aj budovania klientskych centier je zefektívniť, zlacniť a zmodernizovať výkon štátnej správy pre občana jeho odbremenením od zbytočnej administratívnej záťaže. V praxi to znamená, že na jednom mieste občan nájde integrované služby, poskytované rôznymi subjektmi verejnej správy. Taktiež mala reforma redukovať byrokratický aparát a priniesť štátu finančnú úsporu viac ako 700 miliónov eur. Ani k jednému však podľa kritikov nedošlo.

Minister vnútra však trvá na efektivite reformy ESO a v marci 2017 vyjadril spokojnosť nad fungovaním bratislavského klientskeho centra, ktorého úrady od jeho otvorenia navštívilo výrazne viac občanov, pričom sa skrátila čakacia lehota.

Do mája 2017 môžme na stránkach Ministerstva vnútra SR nájsť informácie o 48 otvorených klientskych pracovísk. Mestá Šahy a Želiezovce sa dočkali klientskeho centra skôr ako ich okresné mesto Levice, rovnako sú na tom Veľké Kapušany v okrese Michalovce. V priebehu roka 2017 boli dobudované klientske centrum v Poprade a klientske centrum v Žiline. Doposiaľ jediné klientske centrum mimo okresného mesta je v Štúrove. Klientske centrá sa nachádzajú v nasledujúcich mestách:

Bratislavský kraj: Bratislava, Malacky, Senec

Banskobystrický kraj: Banská Bystrica, Veľký Krtíš, Brezno, Banská Štiavnica, Detva, Krupina, Poltár, Revúca, Žarnovica

Košický kraj: Košice, Veľké Kapušany, Gelnica, Sobrance

Nitriansky kraj: Nitra, Šaľa, Topoľčany, Nové Zámky, Štúrovo, Šahy, Želiezovce, Zlaté Moravce

Prešovský kraj: Prešov, Humenné, Stropkov, Kežmarok, Stará Ľubovňa, Svidník, Bardejov, Levoča, Medzilaborce, Sabinov, Snina, Poprad

Trnavský kraj: Trnava, Galanta, Hlohovec

Trenčiansky kraj: Nové Mesto nad Váhom, Považská Bystrica, Bánovce nad Bebravou, Ilava, Myjava, Partizánske, Púchov

Žilinský kraj: Dolný Kubín, Bytča, Turčianske Teplice, Žilina